Facebook
Twitter
LinkedIn
Μοιραστείτε

Με αφορμή την σημερινή επίσκεψή μου στην Παγκόσμια Έκθεση Τουρισμού του Λονδίνου #WTM2023 (με δικά μου έξοδα ξεκαθαρίζω μη δημιουργηθούν εντυπώσεις) που μόλις ολοκληρώθηκε, μοιράζομαι μαζί σας τις παρατηρήσεις μου σε άναρχη σειρά (πρώτος πληθυντικός = #Ήπειρος)


1. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος (δεν έγινε φέτος βέβαια). Στις μεγάλες αγορές συναγωνίζεσαι από κάθε χώρα του κόσμου μέχρι κάθε μικρή περιοχή της Ευρώπης.
2. Η Ευρώπη φαινεται σα να προσφέρει παρόμοιες υπηρεσίες/προιόντα ακόμη και τα περίπτερα σα να βγήκαν φασόν.
3. Οι Τούρκοι πάρα πολύ δυνατή παρουσία.
4. Οι ίδιοι έχουν μπεί επίσης, αρκετά επιθετικά, στον ιατρικό τουρισμό. Εμείς εννοείται δεν υπάρχουμε πουθενά ενώ έχουμε όλες τις προυποθέσεις.
5. Ο ανταγωνισμός και τα μέσα που χρησιμοποιούν οι υπόλοιποι φοβάμαι πως οι “κατά λάθος” ή οι πολύ ψαγμένοι θα έρχονται σε εμάς.
6. η #Ρόδος ηταν η μόνη με ξεχωριστό δικό της χώρο από την Ελλάδα. Ο ΕΟΤ σημαντική παρουσία και εκεί και οι 11/13 Περιφέρειες (δεν είδα Θράκη και Βόρειο Αιγαίο, δεν είμαι σίγουρος).
7. Το #Turkaegean μιά χαρά το χρησιμοποιούν οι γείτονες.
8. Η Αλβανία, με πολύ φτωχική παρουσία αλλά δουλίτσα γίνεται και με δεδομένη την προσβασιμότητα πλέον, έχουν όλα τα φόντα να συνεχίζουν την υπερ-ανοδική τους πορεία.
(Ελπίζω να μην εμπνευστούν από τους άλλους γείτονες και δούμε κανένα Epirus να μπραντάρεται από αυτούς και καλύτερα από εμάς, δεδομένης και της ανικανότητας των δικών μας)
9. Συνεχίζω με Αλβανία… συζητούσα μαζί τους, φτιάχνουν νέο αεροδρόμιο αν δεν ξέρετε… (Τουρκική εταιρεία μάλιστα), στην #Αυλώνα.. θα πετάμε και από εκεί από το ’25. Εδώ βγάλτε τους άχαστους.. να σας μιλάνε για τα κασκαβάλια…
10. Τα λογότυπα κάποιων υπέροχα (πχ Φλόριντα). Εμείς λογότυπο πουθενά. Είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα αυτό και ας φαίνεται απλό και μικρό.
11. Η έκθεση αυτή είναι μόνο leisure. Απέχει το corporate (παρατήρηση για τους λίγους). Επίσης θεωρώ πως παρά το οτι θεωρείται κορυφαία παγκοσμίως, πλέον δεν είναι το σημείο αναφοράς όπως κάποτε.
12. Η Ελλάδα, μόλις κάνεις τσέκ ιν, στην έχει στις επιλογές στις “Ανατολικές Χώρες”… για να καταλάβετε πως μας βλέπουν.
13. Περίπτερο είχε και η Παλαιστίνη (!), μου έκανε εντύπωση! Το Ισραήλ καθόλου.
14. Εμείς, αλλά ακόμη περισσότερο η χώρα, απουσιάζει από δίκτυα και λίστες παροχής υπηρεσιών κάποιων εταιρειών (πάρτε το απόφαση, για πολλούς είμαστε 2nd word country – το λέω ευγενικά). Και η easy και η ryan πάντως, τέλη των 90s και για πολλά χρόνια του 2000 δεν μας είχαν κάν στους χάρτες (η easy μας έβαλε νωρίτερα λόγω πτήσεων για Αθήνα – και καταγωγής ιδιοκτήτη φαντάζομαι).
15. Τίποτα συνταρακτικά καινούριο ή καινοτόμο!
16. Booking, airbnb εννοείται δεν ηταν εκεί (και για αυτό έλεγα πριν πως το κέντρο βάρους έχει μετατοπιστεί και οι εκθέσεις χάνουν την παλιά αίγλη και σπουδαιότητα. Το παιχνίδι είναι αλλού!)
17. Αρκετοί έξυπνα μπραντάρουν ξεχωριστά τις περιοχές τους, αντί του παραδοσιακού της χώρας.
18. Έχω την εντύπωση πως έχει χαθεί το αίσθημα της φιλοξενίας από τους ανθρώπους της φιλοξενίας και έχει αυξηθεί το ξερό/τυπικό: κάνουμε μπίζνες. Ίσως είναι εκεί που μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά. Στην ειλικρινή φιλοξενία (εκεί που βραβευόμαστε και ως καλύτεροι παγκόσμια άλλωστε και είναι το πρώτο που έπρεπε να δείξουμε).
19. Είναι τέτοιος ο ανταγωνισμός που διαφημίζουν διακοπές σκί στη Σαουδική Αραβία.
20. Οι Σαουδάραβες ηταν οι μόνοι που είχαν “επενδυτικά” περίπτερα.
21. Είδα μία εκπληκτική παρουσίαση ορεινού προορισμού της Σαουδικής Αραβίας (!), θα έπρεπε να είναι benchmark (δλδ πρότυπο αναφοράς) για εμάς.
22. Εννοείται το βραβείο θα πήγαινε σε αυτούς, αν μου ζητούσαν να αξιολογήσω το τοπ που είδα.
23. Το βραβείο των συμπαθέστερων, θα το έπαιρναν κάποιες Αφρικανικές χώρες. Οι μόνοι που χαμογελούσαν πραγματικά και από τις φτωχές τους παρουσιάσεις έβγαινε πραγματικό αίσθημα φιλοξενίας και welcoming.


Συμπέρασμα:
Καλώς πηγαίνουμε και ας είναι στριμωγμένη η παρουσία μας (εξάλλου αναλογικά τόσοι είμαστε, ίσως και λιγότερο καταλαμβάνουμε στον παγκόσμιο χάρτη).
Αλλά (αυτή είναι και η πρότασή μου και κατά τη γνώμη μου το ορθό για την οικονομία της περιοχής), μία στην 5ετία, 7ετία, 10ετία, πρέπει να γίνει το μπάμ και να είναι μία σούπερ ντούπερ παρουσία, απόλυτα οργανωμένη και να κάνει την απόλυτη αίσθηση. 

 

ΔΕ ΜΑΣ ΞΕΡΕΙ ΚΑΝΕΙΣ! Ας μας μάθουν με μία δυνατή παρουσία σε τέτοια έκθεση, διαφημίζοντας το μόνο πραγματικό μας βραβείο (αυτό τη booking ως 2ος πιό φιλόξενος προορισμός παγκοσμίως), την ίδια επωνυμία και προσδιορισμό για 2500 έτη και ας είναι οργανωμένη σε τέτοιο βαθμό ώστε να μπορεί να υπάρχει ακόμη και σχέδιο υποδοχής επενδύσεων, συμμετοχών σε σχήματα κοκ. Αυτά στις ιδέες, γιατί με αυτούς που επέλεξε ο κόσμος… όνειρα θερινής νυκτός.

Ελπίζω ένα αντίστοιχο report να δώσει (προς που άραγε;) και η αποστολή μας στην WTM.
ΥΓ: να ευχαριστήσω τους ανθρώπους του σταντ της Περιφέρειας για την εξυπηρέτησή μου όσο βρισκόμουν στο χώρο!
ΥΓ2: η παρουσία της Ελλάδας είναι όσο αυτό που έχω κυκλώσει (αρκετά γενναιόδωρα βέβαια). Η παρουσία της Ηπείρου είναι εκεί μέσα ένα κοκκινάκι (μάλλον δε φαίνεται). Δε το κάνω για να αδικήσω τους ανθρώπους, αλλά για να κάνω πιο αντιληπτά τα μεγέθη.

εγγραφή στο Newsletter